Curtea de Conturi recomanda conducerii Portului Constanta sa intreprinda demersuri pentru cresterea cotei de piata a Portului la nivel regional, indeosebi pe segmentul marfurilor containerizate, inclusiv pentru cresterea competitivitatii serviciilor oferite comparativ cu porturile regionale concurente. De asemenea, Curtea recomanda analizarea cauzelor care au dus la nerealizarea proiectelor de investitii, precum si luarea masurilor necesare in vederea utilizarii infrastructurii portuare in conditii de eficienta economica. 

Recomandarile au fost emise in contextul misiunii de audit Performanta administrarii infrastructurii portuare si a conectivitatii Portului Constanta la infrastructura nationala de transport rutier si feroviar. Misiunea de audit a avut loc in perioada 28 februarie 2023 – 8 decembrie 2023 si a vizat intervalul ianuarie 2016 – decembrie 2022. Auditul s-a desfasurat la principalele institutii ale statului cu atributii in domeniul administrarii si gestionarii infrastructurii portuare, precum si infrastructurii rutiere si feroviare care asigura conexiunea Portului Constanta cu regiunile deservite, respectiv: Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI), Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime SA Constanta (CNAPM CT), Compania Nationala de Cai Ferate „CFR” SA (CN CFR) si Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA (CNAIR). 

Potrivit concluziilor auditului, in perioada mentionata, Romania nu a avut o strategie coerenta de dezvoltare a transporturilor navale, care sa asigure integrarea optima a transportului naval cu alte moduri de transport. Demersurile intreprinse la nivelul Romaniei nu au fost eficace pentru dezvoltarea echilibrata a modurilor de transport si pentru promovarea unor modalitati de transport mai eficiente si mai sustenabile. 

„Activitatea CNAPM CT nu s-a desfasurat intr-un mediu stabil si pe baza unor indicatori cheie de performanta, adaptati specificului activitatii, care sa asigure folosirea eficienta a resurselor si implementarea unei strategii adecvate de dezvoltare pe termen lung a Portului Constanta. In perioada auditata au avut loc numeroase schimbari in managementul companiei. Conducerea Companiei a fost asigurata preponderent de administratori si directori provizorii (numai in intervalul decembrie 2018 – septembrie 2019 Consiliul de administratie al CNAPM CT a fost constituit integral din membri selectati definitiv), ale caror contracte de mandat/administrare nu au cuprins obiective si criterii de performanta care sa faca posibila monitorizarea eficienta a performantei managementului de catre autoritatea publica tutelara”, precizeaza Curtea de Conturi.

Demersurile CNAPM CT pentru atragerea unor fluxuri suplimentare de marfuri au fost numai partial eficace, comparativ cu alte porturi din regiune, se mentioneaza in sinteza raportului de audit. Din punct de vedere al cantitatii de marfa manipulata, in perioada auditata, Portul Constanta si-a imbunatatit pozitia in topul porturilor europene care transporta anual peste un milion de tone de marfuri. Cu toate acestea, Romania s-a situat sub media europeana din punct de vedere al cantitatii de marfa manipulata prin porturile maritime, desi Portul Constanta beneficiaza de o pozitie geografica avantajoasa. In ce priveste traficul de containere, Portul Constanta nu a reusit sa recastige rolul de hub la Marea Neagra pentru marfurile containerizate, detinut anterior perioadei auditate. In perioada 2006-2008, Portul Constanta a detinut rolul de hub la Marea Neagra pentru marfurile containerizate, potrivit Strategiei Comerciale CN Administratia Porturilor Maritime SA Constanta 2021 – 2040.

Spre deosebire de Portul Constanta, unele porturi europene au raportat cresteri substantiale (Portul Zeebrugg – Belgia, cu 58%, portul Pireu – Grecia, cu 26%, portul Le Havre – Franta, cu 23%, portul Antwerpen – Belgia, cu 21%), in ceea ce priveste traficul de containere. In acest context, incepand cu anul 2018, Portul Constanta si-a pierdut pozitia in topul primelor 20 de porturi europene clasificate in functie de volumul containerelor manipulate. Din punct de vedere al tarifelor aplicate la navele maritime, Portul Constanta este competitiv fata de porturile concurente de la Marea Neagra, dar nu este competitiv fata de porturile de la Marea Adriatica. In acest context, in opinia echipei de audit, este necesara o analiza a politicii tarifare, precum si a costurilor pe care se fundamenteaza valoarea tarifelor, in vederea cresterii atractivitatii si competitivitatii portului, ca alternativa la rutele actuale de transport al marfurilor. Terminalul de pasageri al Portului Constanta a fost subutilizat in perioada auditata. Numai 23.083 de pasageri au tranzitat Portul Constanta in perioada 2016-2022, in conditiile in care terminalul are o capacitate de operare de 100.000 de pasageri pe an. Comparativ cu alte porturi europene, numarul pasagerilor care au facut escala in Portul Constanta a fost nesemnificativ si a scazut fata de anul 2016, cu impact negativ asupra rezultatelor din aceasta activitate. Compania are in administrare terenuri nevalorificate prin inchiriere, dar si terenuri nesistematizate, neincluse in circuitul economic. Acestea constituie un potential major de dezvoltare a Portului Constanta, care ar putea contribui semnificativ la cresterea veniturilor companiei si la consolidarea rolului strategic al portului in regiune, mentioneaza auditorii.

In perioada auditata, gradul de realizare a investitiilor nu a atins un nivel care sa conduca la modernizarea si dezvoltarea infrastructurii invechite a Portului Constanta si, implicit, la cresterea atractivitatii si competitivitatii portului. Cu exceptia anului 2022, CNAPM CT nu si-a indeplinit obligatia legala de a utiliza peste 50% din veniturile proprii obtinute din exploatarea infrastructurii portuare pentru intretinerea, repararea, modernizarea si dezvoltarea acesteia. De altfel, incepand cu anul 2022, dupa declansarea razboiului din Ucraina, s-a inregistrat o crestere a traficului de marfuri din Portul Constanta, accentuandu-se necesitatea modernizarii cailor de comunicatii rutiere existente in incinta portului si dezvoltarii de noi obiective rutiere, care sa acopere necesarul de infrastructura rutiera (drumuri, pasaje, parcari etc.) pentru satisfacerea cererii de transport  si fluidizarea traficului de marfa.

Potrivit auditorilor, pentru a se asigura eficacitatea investitiilor in Portul Constanta, cresterea atractivitatii si competitivitatii acestuia, sunt necesare investitii suplimentare in reteaua de drumuri, cai ferate si cai navigabile interioare.

Sinteza raportului de audit al performantei, cuprinzand constatarile si concluziile misiunii, precum si recomandarile adresate entitatilor responsabile, poate fi consultata aici.