Pana in anul 2027, Romania va beneficia de fonduri europene de 14,3 miliarde euro pentru investitii in infrastructura de transport rutier, din care 5,4 miliarde euro vor proveni din Programul Transport 2021-2027, 5,1 miliarde euro din Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), 3,8 miliarde euro din Programul Operational Infrastructura Mare (POIM) si 200 de milioane de euro din Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF).

In acest context, Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) se va concentra, prioritar, pe derularea proiectelor din PNRR, respectiv constructia autostrazilor A7 Ploiesti – Pascani (319 km) si Sibiu – Pitesti, a capetelor Targu Mures – Miercurea Nirajului si Leghin – Targu Neamt din A8, pe finalizarea sectorului lipsa Margina-Holdea (13 km) din cadrul A1 Lugoj – Deva, pe constructia tronsonului Nadaselu – Poarta Salajului (43 km) de pe A3 – Transilvania, dar si pe finalizarea Inelului de Centura al Bucurestiului (A0).

In acelasi timp, constructia si dezvoltarea drumurilor expres aflate in proiectare (precum Tisita – Albita) sau executie (cum sunt DX Craiova – Pitesti sau Braila – Galati) si a variantelor de ocolire raman o prioritate pentru CNAIR. Ca obiectiv general, CNAIR si-a propus obiectivul de a inaugura circa 100 de kilometri de drumuri de mare viteza pe an, tinta care este realizabila.

Despre investitiile in infrastructura rutiera, obiectivele CNAIR si problematicile de actualitate din domeniu vorbeste, in cele ce urmeaza, Cristian Pistol, directorul general al Companiei de drumuri.

Interviu cu ing. Cristian Pistol (46 de ani), director general al CNAIR SA si manager cu o experienta profesionala de 25 de ani in sectorul de constructii.

– Care este valoarea bugetului de care dispune CNAIR in 2023 si ce fonduri vor fi alocate pentru investitii?

– In anul 2023 creditele bugetare aprobate sunt de 11,45 miliarde lei, dintre care suma pentru investitii este de 10,44 miliarde lei. Pana in prezent, se inregistreaza o executie in valoare de 4,25 miliarde lei, din care suma pentru investitii este de 3,75 miliarde lei.

Mentionam ca, in conformitate cu prevederile legale in vigoare, CNAIR poate promova catre Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI) propuneri de reasezare ale prevederilor bugetare aprobate intre titluri/ articole/ alienate bugetare, pentru proiectele de investitii, astfel incat sa se asigure o derulare corespunzatoare. Creditele bugetare aprobate la capitolul buget de stat pentru investitiile derulate de CNAIR au crescut exponential in ultimii ani. De exemplu, in anul 2022 fata de un buget de investitii initial de 6,27 miliarde lei, la finele anului a fost aprobat un buget de 9,36 miliarde lei, inregistrandu-se o executie de aproximativ 99%.