Piata de servicii de consultanta de mediu va inregistra un avans in 2024, pe fondul interesului crescut pentru externalizarea obligatiilor de raportare catre autoritatile de mediu in vederea evitarii amenzilor si reducerii costurilor. Totodata, 2024 vine si cu noi obligatii pentru companii, urmand sa fie anul conformarilor rapide cu legislatie, de teama sanctiunilor si eventualelor pierderi in business, arata previziunile Green Environment Support, una dintre principalele companii de consultanta de mediu din Romania.

Iata care sunt principalele tendinte care definesc 2024 in activitatea de consultanta de mediu:

1.Tot mai multe companii vor sa externalizeze raporarile catre autoritatile de mediu 

Pe fondul schimbarilor legislative numeroase, va creste numarul agentilor economici care externalizeaza activitatea de responsabil de mediu, preferand sa apeleze la o companie specializata pentru a se asigura ca isi indeplinesc pe deplin obligatiile de raportare catre autoritati.  

Totodata, daca la inceptul anului 2023 unele companii preferau sa angajeze un responsabil, spre final de 2023 si la inceput de 2024 vedem un interes din ce in ce mai mare pentru externalizarea acestei activitati din cauza costurilor mai ridicate cu angajatii.  Incheierea unui contract cu o firma de consultanta reprezinta un cost cuprins intre 10% si 50% din costurile pe care o companie le are cu un angajat.

“In cazul in care o companie opteaza pentru un responsabil de mediu intern riscul principal este cel privind expertiza acestuia, intrucat activitatea sa va fi limitata la specificul companiei din care face parte si nu va putea avea o privire de ansamblu asupra tuturor spetelor legislative. Mai mult decat atat, daca exista sanctiuni din cauza faptului ca aceasta persoana nu si-a indeplinit corespunzator atributiile de serviciu, compania va trebui sa suporte costurile. Colaborarea cu o companie de consultanta ofera o siguranta mult mai mare in ceea ce priveste conformarea cu legea intrucat obligatiile de mediu sunt gestionate de o intreaga echipa de specialisti, iar experienta controalelor ajuta in interpretarea corecta a obligatiilor si a riscurilor. De asemenea, in cea mai mare parte din cazuri este o solutie mult mai buna din punct de vedere financiar, iar prin intermediul contractului, compania de consultanta isi asuma raspunderea in cazul unui control, daca neconformitatea constatata de organele de control i se datoreaza”, explica Daniela Dobre, CEO Green Environment Support.

Un management defectuos al deseurilor atrage amenzi in valoare de cel putin 40.000 de lei, iar daca firmele nu declara corect cantitatile la AFM si nu isi indeplinesc tintele de valorificare pentru toata cantitatea pusa pe piata, penalitatile si dobanzile sunt de 0,03% pe zi de intarziere aplicate la suma datorata catre AFM.

2.Firmele isi doresc tot mai mult o dubla verificare

Desi unele firme au o echipa solida de specialisti in departamentul de mediu, multe dintre acestea apeleaza la o companie specializata pentru consultanta si audit de mediu pe spete punctuale pentru o extra siguranta ca respecta normele legislative si nu risca amenzi. Aceast model a luat amploare in 2023 si va deveni o norma in 2024, firmele dorind sa isi protejeze bugetul de eventuale amenzi.

3.Companiile se concentreaza pe reducerea costurilor 

Focusul anului 2024 pentru companii este reducerea cheltuielilor pentru a putea aloca bugete in investitii esentiale pentru business. 

Taxele si tintele aferente anului 2024 vizavi de obligatiile catre Administratia Fondului pentru Mediu sunt urmatoarele:

● pentru ambalaje tinta de valorificare este de 65%, iar taxa pentru nerealizarea tintei este de 2 lei/kg pentru 65% din cantitatea de ambalaje puse pe piata

● pentru echipamentele electrice tinta de valorificare este de 65%, iar taxa este de 2 lei/kg, mai putin pentru leduri unde taxa este de 4 lei/kg pentru 65% din cantitatea pusa pe piata 

● pentru anvelope tinta este de 80%, iar taxa este de 2 lei/kg

“Costurile sunt calculate in functie de fiecare contributie in parte. Pentru ambalaje, echipamente, baterii si anvelope, este stabilita o tinta de valorificare iar daca aceasta nu este atinsa se datoreaza o taxa pe kg in functie de cantitatile puse pe piata. Este important ca firmele sa stie ca pot verifica si calcula in avans ce costuri vor plati la stat, astfel incat sa aiba predictibilitate pe buget si sa isi poata face planul de investitii. De exemplu in luna ianuarie se intocmeste declaratia lunii decembrie pentru anul anterior ce cuprinde taxele ce trebuie achitate pentru anul respectiv pana pe data de 25 ianuarie. Ceea ce trebuie sa stie companiile este ca aceste costuri pot fi verificate si pe parcursul anului daca scot din aplicatia AFM un calcul de ambalaje/echipamente/baterii/anvelope. De asemenea, pot consulta fisa de declaratii si plati sau certificatul fiscal pentru a se asigura ca nu au datorii neachitate. Aceste instrumente sunt foarte utile in special pentru previziunile financiare ale ultimului trimestru”, explica Daniela Dobre, CEO Environment Support.

4.Va fi necesara o adaptare continua la SGR

Odata cu lansarea sistemului SGR pe 30 noiembrie 2023, cetatenii, comerciantii si producatorii au inceput sa se familiarizeze cu noile cerinte. Cu toate ca impactul initial a fost subtil, se asteapta ca schimbarile sa devina mai evidente incepand cu luna ianuarie, odata cu intrarea pe piata a unor cantitati semnificative de produse conform standardelor SGR. Aceasta tranzitie impune o adaptare continua a tuturor actorilor implicati, promitand, totodata, beneficii semnificative in ceea ce priveste colectarea mai eficienta a deseurilor de ambalaje pentru bauturi. 

5.Are loc o aliniere cu legislatia europeana

Totodata, 2024 vine si cu noi obligatii legislative. Iata ce trebuie sa stie companiile din Romania:

● Romania trebuie sa se adapteze la Regulamentele europene care urmeaza sa fie implementate uniform in tarile membre. Regulamentul nr. 1542/2023 privind bateriile si deseurile de baterii, de modificare a Directivei 2008/98/CE si a Regulamentului (UE) 2019/1020 si de abrogare a Directivei 2006/66/CE, intrate in vigoare in vara anului 2023, aduce schimbari semnificative una dintre ele fiind modificarea obiectivul de colectare a bateriilor de la 45% la 63%.

● Companiile cu peste 500 de angajati sunt obligate sa intocmeasca raportul de sustenabilitate conform metodologiei pentru raportarea durabilitatii – Codul Roman al sustenabilitatii publicat in cursul anului 2023. Raportul de sustenabilitate vizeaza trei componente ale unei companii si anume: protectia mediului, social si partea de strategie a companiei ce integreaza si managementul proceselor. Aceste rapoarte non-finaciare vor fi facute publice de catre companii.

● Pentru anumite marfuri introduse pe teritoriul Romaniei (de exemplu, fier si otel, produse minerale, ingrasaminte etc.) va fi obligatoriu calculul emisiilor de gaze cu efect de sera la granita conform Regulamentul (UE) 2023/956 al Parlamentului European si al Consiliului European din 10 mai 2023 privind instituirea unui mecanism de ajustare a carbonului la frontiera,  Regulamentul de punere in aplicare (UE) 2023/1773 al Comisiei Europene din 17 august 2023 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2023/956 al Parlamentului European si al Consiliului in ceea ce priveste obligatiile de raportare in scopul mecanismului de ajustare a carbonului la frontiera in perioada de tranzitie. Pana in anul 2026 va fi o perioada de tranzitie in care companiile vizate vor trebui sa faca o serie de raportari.

“Suntem increzatori ca in 2024 Romania va face urmatorii pasi in reciclarea deseurilor si protejarea mediului. Efortul pentru o tara mai verde trebuie sustinut de toti actorii implicati, iar operatorii economici incearca sa adopte practici responsabile in business. De altfel, companiile pot valorifica pana la 80% din deseurile generate, obtinand astfel venituri suplimentare si dezvoltand economia circulara in Romania. Ne indreptam cu pasi marunti intr-o directie buna insa suntem departe de obiectivele stabilite de UE.  In companii responsabilitatea creste in acest domeniu deoarece, pe langa presiunea legislativa, exista solicitari si din partea clientilor din afara Romaniei ca activitatea furnizorilor sai sa aiba un impact cat mai mic asupra mediului”, conchide Daniela Dobre, CEO Green Environment Support.